Sunday, May 27, 2012

Zaman belajar sudah berakhir.Peperiksaan juga sudah berjaya kutempuhi.Keputusan juga sudah keluar dan aku sudah pun bergelar graduasi dari Universiti Yarmouk.Sudah beberapa hari aku berehat di rumah.Tidak tahu apa yang hendak dilakukan.Kalau dulu masa zaman sekolah,habis belajar lepas itu berehat takdelah bosan mana sebab fikir lepas itu akan sambung belajar lagi.Tetapi sekarang,keadaan sudah berbeda.Sudah habis belajar ini,masih berfikir ke mana arah yang inginku tuntun langkahku ini,samada bekerja mahupun sambung belajar.Aku sehingga sekarang masih belum nampak arah aku.Sejak 3 bulan yang lepas aku kerah otak aku berfikir apa yang harus aku lakukan selepas tamat belajar,tapi seolah-olah sistem pencernaan otak ku.erk gagal untuk berfikir dan menghadam persoalan.

Aku tengok kawan-kawan aku semua dah nampak matlamat mereka nak ke mana lepas ini.Ada yang nak bekerja,sambung belajar,berniaga dan ada juga yang nak berkahwin.Aku bukan tidak mahu berkahwin cumanya ada beberapa pihak lagi yang masih belum bersedia kalau aku katakan aku mahu berkahwin.Nampak macam ada nada gatal di situ,tapi seriously aku katakan,aku pun tidak bersedia untuk berkahwin cuma bila berada di Jordan ni,bila fikir nak balik mesia aku rasa macam nak kahwin cepat.Bukan setakat itu,aku pun rasa nak suruh adik perempuan aku juga berkahwin.Bukan desperate, tetapi bila aku tengok di Malaysia kes rogol yang makin menjadi-jadi aku jadi bimbang.At least kalau dah kahwin ada orang jaga.Keluar tak sorang-sorang lagi.hehe.(berangan,kepala masuk air..)

Berbalik kepada idea asal.Setelah empat tahun aku belajar dalam bidang syariah(economic and islamic banking) aku macam baru tersedar,bidang ni macam tak kena dengan jiwa aku.Bila dah sampai sini,aku macam baru tahu yang aku ada bakat attract orang dengan kata-kata aku.Dan aku juga tahu,aku macam ada bakat menulis.Aku rasa macam nak jadi kolumnis pun ada.Cuma satu kelemahan aku,aku tak pandai expose diri.Balik malaysia ni cabaran bagi aku.Mesti keluarga dan orang lain harap aku dapat kerja bank,tapi aku tak rasa aku ada bakat kerja bank.Kena cakap english lagi.Lemah lutut aku dibuatnya.

Aku pun ingat macam balik malaysia nanti nak buka kedai makan.Tapi entahlah.Macam banyak sangat cita-cita aku.Aku sebenarnya tak pandai cari peluang untuk masa depan aku,sebab semuanya ditentukan.Of course la ditentukan Allah,cumanya ada je orang yang akan tolong carikan dan buat keputusan untuk aku.Teringat masa aku nak masuk sekolah agama dulu,bukan family aku yang suruh,tapi ada sorang ustaz tu yang beria-ia nak masukkan aku ke sekolah agama.Aku ikut sahaja sebab masa tu kecik lagi.Berfikir pun diluar kewarasan.Erk.Masuk IKIP pun main isi borang macam tu je.Macam takde matlamat sangat la.

Sehingga sekarang masih memikir hala tuju ku.Entah ke timur,entah ke barat.Rasa nak menyambung pelajaran jauh sekali.Kalau ye pun aku bersedia untuk sambung,aku rasa nak tukar course kot.Bercita-cita nak buka company,tapi tak tahu lah hasrat tu jadi kenyataan ke tidak.Nak jadi isteri,takde lagi yang sudi jadi suami.Erk.hehe.(gurau..)

***
Kadang-kadang terfikir,aku salah pilih course ke?
Kadang-kadang aku akan jawab,ya!Sebab bila orang minta aku bagi penjelasan tentang produk perbankan aku hanya mampu bagi maksud sahaja.Kalau orang datangkan masalah kepada aku,aku terus buat-buat tanya kawan sebelah,padahalnya memang tak tahu.Lepas tu,bila masa exam kalau keluar soalan matematik,aku memang tak boleh jawab.Padahal formula tu pusing-pusing je dengan subjek lain.Dan aku rasa macam aku tak pandai matematik.(tapi tengah pelik,dulu ada orang tu minat aku sebab dia cakap aku pandai matematik,tang mana la..kui2)Tapi perkara yang paling aku pandai walaupun sikit adalah bab riba.Yang tu orang tanya insyaAllah boleh jawab.

Aku actually  tak berapa melekat dengan subjek banking berbanding dengan subjek ekonomi.Ada beza tahu.Dua-dua ni tak sama sebab itu ada ketidakadilan di situ untuk aku meminatinya.Aku pun macam baru sedar aku minat ekonomi bila sudah tiga kali aku belajar subjek yang berkaitan ekonomi yang lebih menjurus kepada pembangunan ekonomi,how to decrease inflation,apa peranan zakat untuk mengurangkan pengangguran,pembinaan apa yang paling menguntungkan negara dan sebagainya dengan seorang lecturer yang pada mulanya kami diwar-warkan dengan kegarangan dan keseriousan beliau iaitu DR ADNAN RUBABA'AH.Pada mulanya saya juga takut dengan beliau.Tapi lama kelamaan saya cuba hilangkan rasa takut tu dengan cara bila beliau mengajar di hadapan saya akan pandang wajah beliau supaya beliau nampak yang saya sedang fokus pada beliau.Dan akhirnya saya jadi semakin seronok belajar sebab makin faham dan mungkin keberkatan kerana pandang muka seorang guru.

Tapi bila fikir balik,takkan lah salah pilih course kot.Semua yang terjadi ini adalah ketentuan Tuhan kepada kita.Kadang-kadang bukan semua yang ada pada kita adalah untuk kita.Bila fikir-fikir balik,maybe Allah hantar aku ke sini sebenarnya untuk aku dapatkan sesuatu yang lain iaitu tarbiyah,pembaikan diri,pembentukan jati diri dan sebagainya yang aku tak belajar pun di universiti.Dan mungkin course yang aku ambil ini sebagai pengantara untuk aku dapatkan sesuatu yang lebih berharga.Mungkin.Kita mesti bersangka baik dengan segala yang telah terjadi pada kita agar ia  membuatkan kita lebih redha.

Itulah,kalau nak cerita banyak pun malas.Aku sekarang sedang berusaha untuk menyusun arah aku ke mana.Takdelah balik malaysia nanti aku taknak hantar resume ,usaha tu tetap kena usaha.Mana tahu masa interview nanti d=mereka tanya bahasa malaysia,peluang keemasan tu.

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura