Wednesday, May 9, 2012

Gembira Di Ulang Tahun Abah

Hari ini hari ulang tahun kelahiran abah.Aku menelefon keluarga di kampung untuk bertanya khabar dan mengucapkan selamat hari lahir buat abah.Sebenarnya jarang sekali aku mengucapkan tiga kalimah tersebut kepada abah.Itulah hikmahnya kenapa aku berada di Jordan.Rasa kasih dan sayangku untuk abah menjadi semakin menebal dan aku tidak segan silu mengucapkan terima kasih abah,selamat hari lahir abah,abah sihat dan sebagainya.Alhamdulillah,Allah menguatkan lagi rasa cinta kami sekeluarga.

Berbual dengan emak yang nyata tidak pernah bosan berbual dengan puteri sulungnya ini.Rancak berbual bercerita perihal sepupu-sepupu semua bakal menimang cahaya mata.Aku paling suka part ni sebab mesti lepas tu emak aku akan cakap,"bila lah mak pula nak dapat cucu ".Bolehlah lepas ni aku terus cakap dekat emak,aku nak kahwin.No reason lagi emak aku tak bagi sebab hampir semua sepupu aku ingin menamatkan zaman bujang mereka.(bila lah orang tu nak datang meminang hehe..cet,tepuk dahi!!berangan!!!)

Aku menanyakan kepada ibuku tentang sepupu yang ku jaga dari kecil iaitu Aqilah Zulfah.Emak aku cakap,Aqilah selalu sebut tentang aku.Bila Aqilah tengok kapal terbang kat langit,dia cakap "acik,kenapa kak ti tak turun-turun lagi?" dengan bahasa pelatnya mungkin.Kelakar betul dia ni.Bila aku tengok dan ingat si Aqilah ni,terasa dia sebiji macam perangai aku.Yelah,orang cakap kuih mengikut acuannya,bagaimana ia di acu begitulah bentuknya.Aku yang menjaga Aqilah,sudah tentu aku membentuknya seperti aku membentuk diriku.Hehe.

Bila aku tengok budak kecil terasa tenang sahaja hati ini.Rasa semua masalah yang pernah ada hilang macam tu sahaja.Mana tidaknya,melihat mereka berjalan terkedek-kedek,berlari tidak tetap tapak kaki itu,membuatkanku tersenyum.Suci sahaja melihat kanak-kanak kecil yang hidup tanpa dosa.Mereka umpama kain putih yang suci dan ibu bapa serta yang disekelilingnyalah yang mencorak mereka.Tapi,yang paling aku geram ada juga manusia yang perangai kalah haiwan peliharaan nenek aku.Baru petang tadi melihat sebuah video seorang ibu memukul dan menyepak-nyepak bayinya yang masih kecil itu tanpa sebab yang musabah.Aku tidak sanggup menghabiskan melihat video itu.Masakan seorang ibu boleh perlakukan anak sebegitu.Mungkin juga dia bukan ibu bayi itu,tapi sekurang-kurangnya sebagai manusia yang berakal tidak seharusnya melakukan hal sedemikian kepada seorang manusia yang lain.Kucing di rumah aku pun tahu menjaga anaknya dari dicekik Aqilah hehe.emmm,macam-macam yang berlaku.

Melihat laman muka bukuku mencari seseorang yang lama tidak aku berbual dengannya.Cuba menegurnya di laman chat tapi tidak berbalas.Hampa.Mungkin aku sudah dilupai.Harap tidak.

Harap malam ini,aku lebih bertungkus-lumus mengulangkaji pelajaran dengan masa yang masih berbaki ini.Ini sem terakhir ku dan ini peperiksaan terakhir ku.Aku harus berusaha supaya dapat pulang berjumpa dengan keluargaku dan dapat menjawab soalan matematik yang adikku tanyakan padaku semasa menelefon mereka di rumah.he.

Semoga masa yang berbaki dapat ku manfaati dengan sebaiknya.InsyaAllah biiznillah.

bayt ghuraba'
8.35pm

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura