Thursday, May 3, 2012

Menangis Dalam Hati

"Dan sungguh,Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu;dan akan Kami uju perihal kamu"-(muhammad:31)

gulpp..
INI SUNGGUH OSEM!!
Inilah kalimah yang pertama kali aku sebut sambil menepuk dahiku setelah video yang sudah siap di edit dan cuma tinggal untuk di save hilang.HILANG!!Selama 4 hari aku berusaha berpenat lelah menyiapkan video itu,ia hilang sekelip mata.Perasaan aku ketika itu hanyalah untuk membaling sahaja laptop ku keluar jendela atau memijaknya hidup-hidup.Aku cuba untuk menangis tetapi apakan daya air mataku tidak mampu untuk mengalir hanya kerana urusan dunia.


Aku menarik nafas lega.Seolah-olah cuba menenangkan diriku sendiri di kala semua manusia sudah melelapkan mata.Aku hanya ditemani bunyi kipas angin.Malam itu,juga tidak kedengaran langsung suara syabab-syabab arab menjerit dan berbual di luar.Seakan-akan seluruh makhluk memahami gelisah di hatiku ini.Mungkin benar.Allah mahu menguji sejauh mana tahap kesabaran aku.YA.Aku masih mampu bersabar untuk ini.Allah uji aku dengan sesuatu yang aku suka iaitu video.DIA bagi aku berkali-kali kepenatan dengan  movie maker not responding,DIA bagi aku berkali-kali rasa ingin marah tatkala dihadirkan kepadaku manusia di luar sana yang tidak memahamiku.Yang tidak mahu menenangkanku tatkala aku berputus asa.

Di sebalik ujian yang menimpa aku ini,aku tetap rasa bersyukur.DIA tidak pernah membiarkanku hidup tanpaNya.Aku serius.Adakalanya ketika aku sibuk dengan videoku itu,aku kadang-kadang hilang pergantungan dengan Allah.Aku hampir menyandarkan seluruh usaha aku dan kejayaan video itu atas diriku sendiri tanpa aku fikir yang hanya berhak menentukan siap atau tidak video itu pada masa yang ditentukan hanyalah DIA.Mungkin di sebabkan itu juga,Allah mengingatkanku bahawa bergantunglah segala urusan hanya pada DIA.Alhamdulillah,setelah video pertama ku itu musnah di tanganku sendiri,aku telah pun menyiapkan video ku buat kali kedua dengan begitu lancar.Semuanya biiznillah.


 Gambar-gambar ini adalah bahan untuk aku menyiapkan video untuk program Pahang.Ini adalah pertama kali aku menyumbangkan buah fikiranku untuk orang luar.Biasanya potensi aku,hanya ku simpan untuk diriku dan orang yang terdekat denganku.Aku tak tahu apa akan jadi saat video itu ditayangkan,mungkin disukai atau dikutuk.Kalau dikutuk aku tidak sedih kerana itu kali pertama aku buat.Lagipun kalau orang nak mengutuk lebih,kenapa tiada yang sukarela membantu biro multimedia buat video kan.Aku sebenarnya pada mulanya memang malas nak tolong,tapi memikirkan kawan,aku tolong juga.Orang cakap,kalau buat kerja tak ikhlas bukan dapat apa pun,baik tak payah buat langsung.Tapi pada aku,untuk kes-kes terpencil macam ni,kita kena juga buat walaupun tak ikhlas,sebab kalau nak tunggu ikhlas tu memang sampai  program habis pun takde yang nak ikhlas.Sebab itu,apa-apa yang penting adalah niat kita.Walaupun tak ikhlas nak menyumbang tenaga kita,tetapi kita cuba niatkan nak tolong orang,mana tahu pahala dikira atas perbuatan kita nak tolong orang.Ikhlas tu akan menyusul selepas itu.Ini pendapat aku sahaja sebab aku ni antara orang yang susah nak ikhlas.Aku selalu paksa diri aku untuk ikhlas.Sebab tu motto hidup aku adalah paksa diri untuk capai ikhlas.Sehinggakan aku melakukan dakwah pun kadang-kadang ada rasa tidak ikhlas dan rasa tidak mahu untuk keluar berdakwah,tetapi aku tetap paksa diri aku buat supaya aku jadi suka pada apa yang aku lakukan sehingga ia membuah ikhlas di hati.Tapi,alhamdulillah,setakat ini,video yang aku hasilkan adalah ikhlas dan terhasil atas dasar kasih sayang aku kepada kawan-kawan aku.

Ini hanyalah coretan hatiku yang empat hariku pendam.Walaupun ada yang cakap padaku"jangan merungutlah,tak dapat pahala",aku kira sebagai kata-kata pembakar semangat.hehe.Aku tidak merungut walau sedikitpun,itu kan kerja yang aku sukai.Cuma aku ingin meluahkan rasa supaya ada yang mendengar dan menyokongku.Aku nak katakan pada kau wahai kawanku,"tolonglah faham orang lain dengan mengukur orang itu ikut keadaan dia,jangan ikut keadaan diri kita,dan aku ingin katakan lagi,kalaulah semua orang di dunia ini bersikap seperti kau,aku rasa aku boleh gila.''

Selama ini aku selalu nyanyikan dan persembahkan lagu ini untuk housemate ku.Aku tidak tahu lagu ini aku ingin tujukan untuk siapa.Kadang-kadang aku rasa,aku berdosa nyanyi lagu itu kerana ia seolah-seolah menduakan Allah.Tetapi aku yakin,dan semalam aku nyanyikan lagu ini untuk Engkau kerana aku telah merasai kehilangan itu.Terimalah "kehilangan" by firman.Boleh cari di youtube ye.

sejujurnya ku tak bisa
hidup tanpa ada KAMU 
aku gila

seandainya KAMU bisa
mengulang kembali lagi cinta kita
takkan kusia-siakan KAMU lagi



Oklah,dah nak bersiap dan berkemas untuk bertolak ke aqabah malam ini.Harap Allah redhai perjalanan kami.

haha.Pahang yang kucintai.Semoga menjadi sebuah negeri yang penuh adab-adab islami bukan sekadar ketimuran ye.



selamat jumpa lagi.

bayt ghuraba'
6.48pm

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura