Sunday, May 13, 2012

Smartphone Tak Boleh Challenge SmartHeart!!

Teringat zaman muda-muda dulu,kalau tiba musim peperiksaan,semua jumpa kawan-kawan dan peluk kawan-kawan untuk minta maaf.Aku pun antara yang tidak terlepas berbuat demikian,padahalnya peluk dan cium pipi member paling aku lemah sekali.Tapi,sebab exam punya pasal,relakan juga tangan ni peluk kawan-kawan aku.Yelah,masa tu facebook mana ada lagi,la budda (tidak boleh tidak) kena jumpa juga kawan-kawan face to face hulur tangan minta maaf.Masa tu mengalir air mata tak terkira.Yelah,masa muda-muda memang nakal,mulut pun main lepas so,memang banyak lah salah dengan member.Tapi aku pula buat muka slumber yaya tak menangis pun,bukan sebab rasa takde salah cuma jiwa aku masa tu kental lagi.Nangis-nangis ni bukan aku lah.

Tetapi...

Sekarang dunia makin maju,budaya sudah makin hilang.Sekarang bila tiba musim peperiksaan tidak lagi kedengaran orang sergah dari belakang minta maaf,tiada lagi kedengaran esak  tangisan memohon ampun,tiada lagi terdengar tawa riang di ejek manja oleh member,yang ada hanyalah notification di facebook dari kawan-kawan memohon maaf.Aku buka satu sahaja post, berderet post di bawah dalam satu group yang sama juga tentang permintaan maaf dari kawan-kawan.Kita tidak boleh salahkan teknologi,dah itu namanya perkembangannya,jangan kufur nikmat ye.Style minta maaf melalui tulis status di laman muka buku,mesej dan kad memang my favourite sebab aku kan tak suka peluk-peluk.Cumanya kita tak dapatlah tengok muka kawan-kawan nangis.This part is my favourite.Lihat orang nangis dan gelak kuat-kuat.

Aisshhh..
Bukan itu sebenarnya..
Cuma mengimbau kisah lama di zaman muda-muda sungguh seronok tatkala diri sudah dimamah usia.Kenangan di zaman muda-muda tidak direkod dalam kamera mahupun handycam apatah lagi smartphone or i-phone, yelah zaman dulu-dulu yang paling femes handset 33seposen.Nak tangkap gambar tu dalam mimpi jelah.

Sekarang  zaman aku sudah besar,
Aku sudah ada kamera,laptop and handset yang lagi canggih dari 33seposen,siap sekarang sudah memiliki smartphone lagi.Kenangan harus direkod dan disimpan.Lebih canggih dari dulu.Tetapi,ianya tetap beda.Kenangan tetap kenangan.Kita punya pelbagai peralatan canggih sekalipun tetap tidak mampu merekod kenangan yang indah yang hanya sesuai disimpan di dalam hati.
Kenangan dahulu tetap kenangan dahulu,tidak sama dengan kenangan sekarang.Sekarang kita cipta kenangan lain dan rakamlah kenangan hari ini sebanyaknya agar boleh dikenang pada masa akan datang yang belum tentu lagi kita dapat merekod lagi kenangan kita.


Sekarang sudah besar ni,,
Belajar oversea pula tu,kawan-kawan ramai dari satu malaysia.Tempat nak peluk makin ramai,pipi yang nak kena cium pun dah makin bertambah.Tetapi,semua orang sibuk mengejar cita masing-masing.Sebab masing -masing sudah besar.Matlamat sudah makin bertambah.Kalau tension jawab exam,dah tiada tempat nak peluk lepaskan tekanan jiwa.Terpaksa lah aku peluk kotak zulfa lepas stress jawab exam tadi.hehe.


Tetapi,gone-gone pong...
Kenangan bersama kawan-kawan itu adalah tetap yang paling indah kerana bersama mereka kita belajar erti menghargai,erti menyayangi,erti merindui,erti berkorban,erti memberi,erti menerima dan erti memaafkan.Aku juga belajar dari kawan-kawan saya untuk peluk orang,cium pipi orang,cakap terima kasih dan cakap minta maaf kat orang.Aku belajar itu dari mereka semua.

I LOVE YOU ALL MY FRIENDS!!!

bayt ghuraba'
6.43pm

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura