Tuesday, May 3, 2011

PerASa DUnia

berbagai masalah yang menimpa dalam kehidupan seharian..
penghias untuk kehidupan dunia yang tidak lama..
kata orang kalau nak masakan sedap tambah lah banyak perasa..

kalau orang yang dah "tak larat" dengan kehidupan di dunia pasti mengeluhnya panjang..
sampai ada juga yang berani cakap..
"bila gamaknya nak mati aku ni"....(erm erm...amalan dah cukup ke...)

tapi kenapa semua orang mesti berputus asa dalam kehidupan dan KENAPA??
jawapannya hanya satu..
sebab kita tak serahkan kehidupan kita ini pada Allah..

mengimbau kembali saat di uji dengan kerosakan,kesakitan,kebosanan dan macam-macam lagi..
banyak juga keluhan yang di buat..
mungkin kurang kuat ikatan dengan Allah..
bak kata orang "ghair siqqah billah wa ghair siqqah binnafs"
maksudnya tak percaya dengan Allah dan tak percaya dengan diri..

TERINGAT...

"salam bro,boleh tolong baiki laptop saya tak?x boleh bukak lah"
"insyaAllah boleh"
"bro,cane?laptop saya boleh baiki tak?"
"sori la ye....laptop tu dah banyak kali repair...tapi tak boleh jugak...dah rosak teruk sangat lah tu.anta kedai jela.."

"ye bang..mahu beli spek macam mana?''
"boleh buat yang jenis plastik tak encik..pasal anak saya ni ganas sangat,kalau yang kaca cepat pecah"
"macam ini lah abang,power anak abang ini manyak tinggi,manyak teruk...kena juga pakai kaca punya"
"cam mana akak.takpe ye pakai yang kaca"
"tak pelah abah...nak wat cane..tak kisah pown"

"aduhhh...sakitnya gigi"
''jom lah kita gi klinik"

"doktor..gigi saya saket"
"saket kat mane??"
"kat belakang,bahagian bawah"
"oh..dah jumpa da punca masalahnya..so saya akan buang ni untuk kurangkan sakit awak nie ok?"
" erm...."
"teruk sebenarnya masalah gigi awak nie...."

"asal la ko ni makin gemuk aku tengok.."
"aku ase teruk sangat gemuk ko nie..dulu xde la macam ni..."


emm...
baru sedikit ujian yang diterima..
namun kalah pada pandangan teruk manusia..
paling penting pandangan teruk pada diri sendiri..
rasa kita sahaja yang diuji..

wahai ummat yang disayangi..
kita memandang diri kita teruk bila ditimpa ujian dari Allah...
manusia memandang kita teruk bila ditimpa ujian dari Allah...
sedarkah yang sebenarnya ujian yang Allah bagi adalah bonus untuk kita menambahkan pahala..

contohnya....
sabar bila ditimpa ujian...
berprasangka baik dengan Allah bila diberi ujian..
mendekatkan diri pada Allah untuk mengadu dan memohon ampun...

ujian adalah wasilah untuk manusia kembali kepada Allah..
tanda sayang Pencipta pada hambaNya..

jadi..
moga kita kuat menempuh ujian....
moga kuat ikatan kasih sayang kita dan Allah

lepas ujian tilawah..
sakan yarmouk

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura