Thursday, May 17, 2012

Tetap Mengharap PadaMu


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya.(Mereka berdoa),''Ya Tuhan kami,janganlah Engkau Hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan.Ya Tuhan kami,janganlah Engkau Bebani  kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau Bebankan orang-orang sebelum kami.Ya Tuhan kami janganlah Engkau Pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.Maafkanlah kami,ampunilah kami,dan rahmatilah kami.Engkaulah Pelindung kami,maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir."-(baqarah:286).

Astaghfirullah...
Susah sungguh soalan dirosat jadwa tadi.Aku merenung kertas soalan lagak gaya seperti akan timbul jawapan dari langit.Cet!!Memang tak dapat jawab.Kecewa+haru.Memandang sekeliling kelas mencari inspirasi barangkali.Ku cuba menjawab soalan yang aku tahu jawapannya.Ada empat soalan,ku kira markah setiap satu soalan markahnya besar.Tidak sampi dua soalan yang aku tahu jawapannya secara sempurna.Dua soalan lagi,aku surrender awal.

Aku hanya mampu termenung mungkin berangan barangkali.Hanya yang mampu kubayang adalah dosa-dosa yang kulakukan.Ku bimbang jika kerana dosa-dosaku itu telah menghijab hati dan akal aku untuk menjawab soalan peperiksaan hari ini.Sungguh.Hanya yang mampu aku doa adalah agar Allah mengampuni dosaku dan bagi aku lulus untuk subjek tu.

Sungguh!!Ujian tidak dapat menjawab soalan peperiksaan dan gagal adalah bebanan yang berat yang tidak mampu aku pikul.Aku tahu,mungkin ada hikmah di sebalik setiap kejadian yang tercatat tetapi jauh di sudut hati aku agar Allah memberi aku ruang mengecapi kejayaan dan pulang ke Malaysia dengan cepat.

Semoga Allah mendengar rintihan hambaNya ini.Ya Allah ampuni segala dosaku.Tembakan doa yang bertubi-tubi juga dari semua manusia.

hati yang resah...
2.40 petang

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura