Sunday, June 24, 2012

Ini Kisah Saya dan Dia

Sudah lama menyimpan hasrat untuk menulis tentang seseorang.Banyak kali juga saya meminta keizinan darinya untuk menulis tentangnya di blog saya.Mula-mula dia macam tak bagi,tapi lama-lama macam ok je.


(amaran awal:kalau tak nak baca takpe,terus menukar ke laman lain kerana post kali ini tidak mempunyai sebarang unsur pendidikan keagamaan mahupun fakta-fakta..hanyalah sekadar cerita yang mahu ditulis..)


Berkenalan dengannya sejak lebih kurang empat tahun sungguh bererti buat saya.Walaupun saya benar-benar rapat dengannya semenjak tahun lalu dan banyak mengetahui dan memahaminya sejak itu iaitu sejak kami sama-sama sampai ke Jordan.


Teringat masa di kolej 2 tahun dulu,kami selalu duduk bersebelahan.Dari semester pertama sampailah semester terakhir di kolej.Tetapi anehnya,saya tidak langsung mengambil peluang untuk mengenalinya dengan lebih dalam.Sekadar tahu dia anak seorang pensyarah,seorang yang otai dan sempoi dan suka buat kerja sendiri.Yang paling saya kenal,dia ni budak library sebab hari-hari dia lepak library dan baca buku.Oleh disebabkan itulah,antara tempat yang akan saya cari dia adalah di library.Itu tempat dia.


Dia makhluk yang sangat tabah...


Sedangkan laut ada pasang surut,inikan pula hidup manusia.Tidak semua orang berjaya dalam hidup mereka tanpa mengalami kegagalan dan kekecewaan.Saya sangat kagum dengannya.Saya tak pernah jumpa orang yang tahap tabah setabah dia di zaman sekarang.Dia gagal beberapa kali dalam perjalanannya menimba sedikit ilmu,tetapi dia tidak pernah terbaring lama.Dia jatuh hanya sekejap,tapi dia bangun kembali.Berbanding dengan orang lain,yang gagal satu dua subjek sahaja,tetapi kecewanya lama dan tidak mahu berjumpa dengan kawan-kawan.
Teringat saya di majlis konvokesyen kami,berlaku sedikit krisis dan kami sebagai orang yang dah grad menenangkan kawan-kawan yang tidak dapat grad  bersama-sama.Mereka yang tidak dapat berkonvo bersama-sama kami masih sedih dengan kejadian yang berlaku pada saat-saat terakhir,ada yang tidak mahu keluar bilik,berjumpa kawan-kawan dan tidak mahu hadir bersama-sama meraikan kejayaan kami ber18.Kami faham mereka sedih,kami tak paksa mereka datang tapi selagi kami ada kudrat kami pujuk mereka agar mereka tidak rasa inferrior dengan kami,dan kami juga ingin meraikan kejayaan kami bersama mereka.Tetapi,Allah lebih tahu mana lagi terbaik di saat itu,kami pasrah.
Tapi...
Hanya dia sahaja yang masih memberi semangat kepada kami.Masih terngiang statusnya dalam group batch kami,"raikan kawan-kawan kita walaupun kita belum khirrij".Dia datang ke majlis konvokesyen kami.Saya sentiasa memandangnya yang duduk di tempat para keluarga duduk.Usai majlis itu,saya dan kawan-kawan perempuan saya menuju ke arah dia dan memeluknya.Dia sangat tabah.


Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri,,


Hubungan kami sangat rapat without any declaration that she is my buddy or best friend  atau apa sahaja,kami cuma rapat tanpa sebab.Yes!That's right because i'm actually don't know why i'm still  berkawan dengannya sedangkan saya tahu dia pernah benci saya.Yes!She hate me.


Saya pernah cuba untuk menjauhi diri darinya sebab saya tak nak dia terluka kerana saya.Tetapi ia tidak pernah berjaya.Persahabatan kami sangat best,sebab kalau saya tak puas hati dengan dia,saya akan bagitahu depan-depan dan begitu juga dengan dia.Saya selalu merajuk dengan dia dan begitu juga dengan dia.Tetapi,kami akan kembali berbaik semula seperti biasa macam tidak ada sesuatu pun yang pernah berlaku antara kami.Mungkin kami kongsi rasa.Dia ada hidup dia sendiri begitu juga saya.Kami tidak selalu bersama pun,cuma kami selalu berkongsi rasa.Dia  tahu segala rahsia saya dan apa yang saya rasa.Dia selalu buat saya menangis dan tahu kenapa saya menangis.Saya cerita segalanya pada dia sebab saya tahu kami sama.Saya selalu menyakiti hatinya dan dia juga begitu,tapi kami tak pernah berdendam.


Orang selalu cemburu persahabatan kami.Ada orang cakap saya tak boleh berenggang dengannya.Ya!Itu benar.Mereka tidak pernah tahu betapa payahnya saya membina ukhwah kami.Betapanya saya tahu dia sangat membenci saya,tetapi saya cuba mendekatinya.Umpama membina istana pasir,betapanya kita tahu ombak sering mengganas menghancurkan istana kita tetapi kita tetap mahu membinanya.Orang lain bina ukhwah bermula dengan kasih sayang,suka sama suka,tetapi kami bina ikatan yang sepanjang perjalanannya penuh dengan kebencian.Sekarang kami berjaya.Kami tak macam dulu.Kami sekarang lebih senang berterus terang jika ada ketidakpuasan hati antara kami.


Saya dahulu berjanji pada diri sendiri,saya tidak mahu masuk campur dalam hidupnya.Biarkan dia lakukan apa sahaja yang dia ingin lakukan kerana salah satu sebab dia tidak suka saya dahulu adalah kerana saya masuk campur halnya.Itu kerana saya mahu yang terbaik buatnya tapi sekarang saya pegang kata-katanya,"don't pretend that you love me!!",yes saya takkan.Sebenarnya cara itu lebih berkesan,kerana sekarang dia yang selalu merujuk dan bercerita kepada saya.Saya takkan tanya pasal dia kecuali dia yang mulakan dulu.Bukan saya pentingkan diri atau kejam,tetapi saya menghormati kehendak manusia.


Kadang-kadang,saya rasa sangat takut jika tidak selalu bersamanya bimbang nanti dia cakap saya bukan sahabat susah senangnya walaupun dia pernah cakap kat saya bahawasanya saya masih belum jadi sahabat dia,dan saya pasrah.Tetapi,bila fikir-fikir balik kami tiada apa-apa hubungan istimewa.Sekadar kawan.Namun,suatu hari saya terbaca status di laman muka buku tentang persahabatan.Baru saya faham,sahabat itu tidak semestinya sentiasa bersama susah senang,tetapi dia ada bersama sahabatnya di saat seisi dunia meninggalkannya.Saya tak pasti dia faham tentang ini tapi saya faham.Dan saya tak pasti kami sebegini atau tidak.


Tetapi,sekarang sangat bersyukur kerana Allah sangat membantu perjalanan persahabatan kami.Bermula dengan kepahitan tetapi kini terasa manisnya.Saya serious akan sedih untuk balik Malaysia kerana akan berpisah dengannya walaupun saya tak pasti apa perasaannya sekarang.Walaupun kami bukan best friend tapi kami saling cuba memahami dan menyayangi.Saya masih tidak tahu bahagian mana yang menyebabkan saya masih bersamanya dan sayang pada dia walaupun saya masih tidak boleh baca perasaannya.


ini kisah saya dan dia,anda boleh sahaja meluat tetapi ini kisah yang ingin lama saya ceritakan bukan bertujuan membuka rahsia tetapi untuk dikongsi semua rasa cinta yang ada.menulis ini juga atas aturan Allah yang menggerakkan jari-jari saya untuk menaip dan masih memberi idea menulis di waktu pagi begini.Apa yang baik ambil,tak baik tinggal.


3.45pg
irbid,jordan..

2 comments:

  1. pehhh sedih jgak kisah persahabatan sedari ni...

    ReplyDelete
  2. hehe....like nak masak kuih bakar..b4 kite rs sedapnye kuih tu,kite kena hidupkn api yg kdg2 kita x psti ia akn mmbakar kite atau tidak..likewise nk bina relationship pun mcm2 yg kite tmpuh..but i think kepahitn itu lebih baik..hehe..

    ReplyDelete

Salju Sakura