Thursday, February 23, 2012

ShAwL hOT mASa kiNi

''ti,ko sorang je sempoi dari dulu sampai sekarang,tak berubah-ubah..''

ujar seorang kawan satu batch saya ketika kami lepak-lepak di surau kuliah sementara menunggu kelas ulum askari(pengajian ketenteraan).Saya faham maksud dia.Dia maksudkan penampilan saya memang tidak berubah langsung.Bagaimana saya di Malaysia begitulah saya di sini.

''ko ketinggalan zaman la jetty.Kat malaysia pun fesyen makin berubah ko ni makin ke belakang pulak,mak-mak kita pun lagi meletup dari ko la''

pleaseeeeee,talk to the hand!!!
suka hatilah kalau fesyen i  tak berubah pun.(note:ni bukan ditujukan kepada kawan batch saya,tapi kepada sesiapa yang cuba mengutuk saya kih2)

saya membalas kata-kata kawan sebatch saya tu dengan suara yang agak malu-malu kucing tambah bangga sedikit,"ana memang macam ni"(hehe).Bukan apa saya masih berbangga dengan diri saya buat setakat ini kerana tidak terpengaruh cepat dengan budaya fesyen zaman sekarang ni yang makin melampau.Buka sini,angkat sana,tarik situ,koyak sana.Kadang-kadang naik pening saya memikir.

Sekarang pun di Malaysia fesyen yang makin meletup dan hot adalah fesyen selendang ala-ala hana tajima.Siapa dia ni?Saya pun tak kenal.Tapi apa yang saya pasti dia yang telah memperkenalkan fesyen-fesyen 'samseng' tudung kepala muslimah.Tapi saya pun tak pasti hana tajima ni nama orang ke jenama selendang.hehe.Maaflah agak ketinggalan.hu.Risau betul saya.Beberapa bulan je lagi tinggal nak balik ke Malaysia.Makin saya risau kalau di kedai-kedai sudah tiada menjual tudung-tudung bidang 60.Yelah,market sekarang ni selendang.Orang pun sudah tidak memandang tudung-tudung ala alas meja ni.

Di Jordan lagilah banyak selendang sebab memang fesyen mereka orang-orang jordan pakai shawl.Tapi tahanlah juga,ada selendang besar jual.Bolehlah saya nak beli barang satu dua helai.
''eleh jetty,konon nak tunjuk baik lah tak  pakai selendang,kitorang pernah je nampak hari tu dua kali ko pakai"

hehe.Betul lah tu.Saya ada masa pakai je tapi dalam masa 5bulan maybe sekali.Itupun saya pakai hujung-hujung tahun lepas dan awal tahun tahun lepas.Dahnya,time tu winter.Boleh lah pakai sebab pakai jaket kat luar.he.Saya bukan tidak berminat mahu menggayakan fesyen selendang ni,tapinya saya tak reti.Mahu belit tudung bidang 60 ni pun saya  failed ,inikan pula nak membelit selendang.Tercekik urat leher.

Ingat saya zaman kanak-kanak ribenna dulu.Sepupu saya yang paling hot belit tudung dia macam waheeda wassini tu.Abah saya pun tanya saya,'akak tak nak ke pakai macam lili tu'.Saya pantas menjawab,saya tak reti nak pakai macam tu.Jadi saya pun beraya dalam keadaan tak berbelit tudung.Masa tu kanak-kanak ribenna,kalau tak nak pakai tudung pun tidak mengapa,bukan  wajib lagi pun.
Masa raya tahun-tahun dulu pun,masa tu kami yang kanak-kanak ribenna ni dah besar gajah dah pun.Saya tengok sepupu-sepupu perempuan yang sebaya dengan saya memang meletup la.Selendang berwarna-warni,berpintal-pintal,berbunga-bunga,cuma saya masa tu bawa fesyen lama lagi.Ala,saya ni pula memang jenis sempoi,apa yang ada depan mata saya sebat je.Saya tak banyak songeh sangat bab-bab fesyen ni.Malas saya.Kalau di rumah pun,mak yang menentukan fesyen saya.Mak yang semangat-semangat nak belikan baju baru untuk saya.Saya tak kisah pun.Baju adik lelaki saya kan banyak,saya ambil sahajalah baju dia,dia pun selalu pakai baju saya.(ces,nada geram)

Hai,tapi dalam masa saya tak reti nak berselendang-lendang ni,ada juga koleksi selendang saya 5 helai terletak elok dalam beg.Tandanya pernah berniat nak pakai tapi sebab leceh tu yang tak pakai tu.Kadang-kadang geram tengok orang pakai,nampak kemas.Musim sejuk yang berbaki lagi ni masih ada kesempatan untuk memakai shawl  ala-ala malizi yang tampak lebih menutup aurat sebab labuh dan tidak mengikut bentuk kepala.Ala,budak-budak perempuan batch saya pakai shawl memang tak gaya shawl pun sebab mereka masih menepati syariat.Itulah,kalau islam tu berbekas dalam jiwa,kita boleh control .Saya memang respect kawan-kawan saya,masih mengekalkan imej islam  walaupun orang kata kita budak kolej yang sosial.(peduli hape).Selendang,selendang juga,imej islam jangan lupa.Kita ini muslimat.

"ala jetty,ko cakap macam ko ni gaya geng tudung bulat je"

Ala,saya tahu lah saya bukan jenis budak pakai tudung bulat tu sebab tu saya tak menolak mana-mana fesyen asalkan ia menepati syariat.Sebab tu fesyen yang saya memilih sekarang fesyen tudung bidang 50@60.Pakai jelah selendang ke,tudung ariani ke,tudung bulat ke,telekung ke,tudung saji ke asal ikut syariat sudah.Boleh jalan.Tapi kalau awak semua pakai tudung tapi tak menutup dada,nampak telinga lah,leher nampak lah,itu memang tak boleh.Mahu berfesyen tak salah,tapi yang salahnya tidak ikut syariat dan gaya islam tu.Islam tidak kejam.Allah pun tidak berfirman dalam quran,kita mesti memakai tudung bulat,bukan tudung ariani,tapi Allah berfirman dalam surah annur ayat 31 mafhumnya:

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka (terjemahan langsung adalah: 'dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan penutup'); dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada
  • suami mereka atau
  • bapa mereka atau
  • bapa mertua mereka atau
  • anak-anak mereka, atau
  • anak-anak tiri mereka atau
  • saudara-saudara mereka atau
  • anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau
  • anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau
  • perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau
  • orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan
  • kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan
dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An Nur : Ayat 31)[3]


  • hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah r.a.:
“Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya.”

  • hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim dan Abu Dawud daripada Safiyyah bint Shaybah katanya:
“Ketika kami bersama ‘Aishah r.a., kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aishah menyampuk: “Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw, seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka.”

Nah,lihat di situ,tidak ada pun ayat al-quran dan hadis yang mengdetailkan jenis-jenis tudung yang mesti dipakai.Cuma meletakkan syarat menutup belahan leher atau menutup dada kita.Allah menciptakan manusia,dan Dia amat tahu apa yang kita mahukan.Allah tahu wanita itu suka berfesyen,mahu kelihatan cantik sebab itu Allah tidak berlaku kejam kepada kita dengan meletakkan  jenis tudung yang wajib di pakai.Cukup Allah kata menutup dada dan menutup aurat kita kecuali apa yang hanya boleh dilihat iaitu tapak tangan dan muka.Jadi tidak salah memakai selendang asalkan tutup dada,tutup aurat.Kalau rasa selendang tu buka sana,buka sini baik buat kain buruk jelah.hehe.Kalau nak pakai selendang,tapi tak pandai nak buat style muslimah punya,tunggu budak-budak batch saya balik atau tunggu budak keluaran jordan balik Malaysia  and then belajar dengan mereka cara pakai shawl ikut syariat.Saya pun nak belajar juga sikit-sikit.Kalau tak pakai bawa keluar rumah pun,tunjuk kat suami cukuplah.(he,nada gatal)
InsyaAllah kalau kita buat semua benda kerana Allah,Allah will be guide us.Perempuan ni senang masuk syurga,senang juga masuk neraka.Jangan disebabkan fesyen kita masuk neraka ye.Nasihat juga untuk diri saya sendiri yang masih liat memakai jubah.Asyik nak pakai blaus and t-shirt labuh je.Bila lagi nak jadi perempuan melayu terakhir ni.he.Doakan saya terus thabat bertudung labuh.

p/s:niat hati belum terbuka lagi nak bertudung bulat,tapi kalau dapat suami yang suruh pakai tudung bulat,insyaAllah saya taat.
post tertangguh dari tengah hari tadi,
irbid,jordan
1.03am


No comments:

Post a Comment

Salju Sakura