Sunday, February 19, 2012

CiK Kak,ENcik ABang APo koNO eJAng??

Semalam saya menemani sahabat yang tak dianggap saya menemui 'mak' dan 'ayah'nya yang datang ke irbid.Mereka baru sahaja melangsungkan perkahwinan mereka minggu lepas.Bahagia saya melihat mereka.
Saya tak banyak berbual dengan mereka kerana masih ada sekelumit rasa malu di hati saya.Agak kekok saya pada awalnya tapi lama kelamaan saya buat biasa je.


Kami menemani mereka membeli kasut di Max(Arabella Mall,irbid-jordan).Sedang saya mundar mandir dalam Mall  mata saya terarah pada kelibat dua orang manusia.Susuk tubuh mereka berdua amat saya kenali.Terkejut saya.Budak melayu.Syabab dan akhawat.Arrgghh.Saya cuba mengikuti mereka tapi malangnya gerak langkah mereka terlalu laju.Guurrrlpp.


Otak saya mula ligat berfikir.Entah apa yang mereka fikirkan dan rasakan.Tidakkah langsung mereka malu dengan Allah.Ok,fine!Niat kita murni untuk berkahwin tapi niat tidak menghalalkan cara.Saya tidak mahu berbicara lanjut hukum bercouple kerana saya bukan dari jurusan ilmu fiqh untuk membahaskan bab ini dan sungguh saya tidak tahu langsung keterangan yang jelas tentang bab bercinta sebelum nikah.Ada sebahagian ustaz yang cakap haram,ada sebahagian lagi yang cakap boleh.Saya pun jadi confuse.Tetapi pegangan personal saya,saya mengambil hukum syubhah kerana saya tidak tahu halal atau haram.This is my personal pegangan.




HADIS 6 DARIPADA HADIS 40 IMAM NAWAWI
Maksudnya:
“Dari Abu Abdullah An-Nu’man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ‘ Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat perkara-perkara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari perkara-perkara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam perkara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam perkara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan. Hampir sangat ia menternak ke dalamnya (tempat larangan itu). Ketahuilah, bagi setiap raja ada tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang diharamkanNya. Dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. 



Kalau dulu,saya mengaku pernah terlibat dengan bermacam-macam perkara yang saya tidak tahu apakah haram atau halal.Saya tidak tahu di antara keduanya ada perkara syubhat.Yang saya tahu perkara syubhah jangan makan binatang dua alam.Itu yang saya pelajari di sekolah dan itu yang saya amalkan.Ustaz ustazah di sekolah tidak pernah pula menyebut dan menjelaskan secara detail  tentang ini.Mungkin tidak ramai yang memikirkan kepentingan berbicara dan mengupas isusyubhah sedangkan perkara syubhah inilah yang menjerumuskan kita ke dalam perkara haram.Ini kerana ramai dari kita tidak tahu perkara itu haram atau halal dan mereka juga tidak tahu apa pula perkara syubhah.Oleh disebabkan itu mereka memilih untuk melakukan sahaja perkara-perkara yang tidak di yakini halal atau haram itu.Tolonglah 'ustaz,ustazah' caknalah isu umat.Kami tak tahu tentang itu.

Berbalik kepada isu budak melayu tadi.Ok fine!Kalau kita rasa macam tak malu sangat dengan Allah,malulah dengan orang sekeliling.Mungkin orang arab akan anggap kita dah kahwin,tapi kami ni orang melayu yang belajar di Jordan confirm2 tahu yang mana satu sudah berkahwin atau belum.Setakat ini,muka korang tiada lagi dalam liputan pasangan yang berkahwin of the year.
Saya bukanlah cemburu melihat mereka berdua,tapi saya cuma rasa kesal kalau saya tidak memainkan peranan untuk amar ma3ruf nahi munkar.
''tegurlah depan-depan,kenapa tulis blog.Orang tu bukan baca blog ko pun.''

Betul.Tapi saya ni jenis tak berani tegur depan.Jadi sebab tu saya menulis di blog moga-moga ada yang membaca dan mendapat pengajaran darinya.Kalau tegur kepada mereka sahaja orang lain tentu tak dapat pengajaran kan!Lagipun saya tidak menceritakan perihal mereka berdua kerana saya hanya dapat lihat dari belakang sahaja.Cuma saya kenal itu budak melayu.Sebab struktur budak melayu kan pendek-pendek.he.

ok,lah.Semoga kita sama-sama mendapat pengajaran dari apa yang berlaku.Ingatlah 
(....... Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati. Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)




rasa perihatin ummat,
bayt ghuraba',
11.03pm.

2 comments:

  1. insyaAllah...ape yg bek kite ikut ape yg tak bek kita jauhi..ana hny menjalankan tugas..enta pun bagus juga..teruskan berkarya demi islam..

    ReplyDelete

Salju Sakura