Friday, February 10, 2012

MY FutURe huSBanD!!

Pejam celik pejam celik umur sudah pun hampir mencecah 22 tahun.Bila telefon mak di kampung cerita yang famous terkeluar dari mulut mak ialah sepupu-sepupu sudah berkahwin,baru balik kenduri kahwin,tahun depan sepupu seorang lagi mahu berkahwin.Saya mendengar sahajalah pertuturan emak sambil tergelak kecil.Dalam hati bermonolog ''mesti mak tak sabar nak suruh aku kahwin ni he''.Memang betul selepas itu mak bertanya saya tidak mahu berkahwin kah?.Saya menepis soalan mak dengan menjawab ''bukan ke mak kata nak saya ada rumah besar ke,kalau nak ada rumah besar kena kerja dulu,kahwin letak tepi''.Sebenarnya saya sengaja menggunakan alasan itu padahal memang dalam hati ini teringin je mahu mendirikan rumahtangga tapi apakan daya bimbang emak bertanya ''takde sape-sape yang berkenan ke kat sana?''.Lagipun saya sedikit malu berbicara soal ini dengan mak dan abah walaupun usia saya memang sesuai sangatlah memandangkan saya tengok ramai sangat di Jordan pelajar-pelajar melayu berkahwin pun usia yang agak muda.Ada yang berkahwin usia 18 lagi.Tapi berbicara soal kahwin memang mudah,melihat orang membina masjid cukup kita gembira.Tapi cabarannya adalah setelah kita sah menjadi suami isteri.Ketika itu segala kelebihan dan kekurangan pasangan akan muncul dan di situ perlu toleransi antara pasangan.fuhh bernafas panjang saya bila memikirkan hal ini,kerana perkara inilah yang sangat saya takuti bila sudah di alam perkahwinan nanti.

***
Teringat dulu ketika ada seorang kawan bertanya saya ciri-ciri lelaki yang saya ingin jadikan suami,saya memang tidak list kan terlalu banyak pun.Cukup ada suami yang islam,baik,faham saya,terima saya seadanya,boleh membimbing saya,boleh bawa saya jalan-jalan memandangkan saya suka berjalan,dia suka menyanyi untuk saya sebab saya suka nyanyi dan ada lah satu dua lagi ciri-ciri yang lain.Tapi itu ketika usia saya belasan tahun.Belum cukup kenal erti hidup sebenar.Mungkin.

Tapi,bila usia semakin meningkat,setelah banyak pengalaman dan perjalanan hidup dilalui dan yang paling penting setelah saya betul-betul kenal Allah dan mendapat tarbiyah dari-Nya,taste saya pun dah berubah.
Saya tidak hairan sangatlah kalau tidak dapat suami handsome (hehe) tapi apa yang penting dia islam,mempunyai hubungan yang erat dengan Allah,dia mencintai Allah sepenuh jiwa,dia mencintai Rasul teramat sangat,dia mendahulukan Allah daripada saya,dia yang selalu membisikkan kalamullah ke telinga saya,dia memujuk saya bukan dengan coklat dan bunga,cukup dengan ayat al-quran yang menusuk dijiwa saya.Saya ingin setiap hari dia mentadabbur al-quran bersama saya.Saya ingin setiap hari dia mengajak saya membaca ma'thurat walaupun ketika itu saya tidak boleh solat.Saya ingin setiap hari dia ingatkan saya untuk tajdid niat dan niatkan seluruh perbuatan saya kepada Allah.Dan saya ingin setiap hari,setiap malam dia ajak saya untuk bermuhasabah perjalanan hidup seharian agar saya tidak tersasar dari jalan lurus.

Saya sedar,mungkin terlalu tinggi dream saya tapi tidak salah kerana kalau kita menyimpan impian di awal-awal kita akan cuba berusaha untuk ke arah itu.''hey ko,ko ingat ko baik sangat nak dapat suami macam tu,cerminlah diri dulu!!''.Yelah,saya tahu itu,tapi saya tidak membuat pernyataan di atas untuk saya tidak perlu berubah.Jadi untuk merealisasikan impian kita,kita sendiri yang kena berusaha ke arah itu selain pertolongan dari Allah.Kita sendiri yang kena jadi baik,barulah kita nampak serius ke arah itu.em.

***
Itulah,kadang-kadang apa yang kita impikan tidak semestinya kita akan dapat.
''tetapi ,boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ia baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyenangi sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu''(al-baqarah -216)

Tetapi,itu tidak bererti kita boleh berhenti berharap dari Allah.Allah sentiasa bersama dan memandang hamba-hambaNya.Jadi,selalulah berdoa kepada Allah dengan ikhlas dan sabar dan penuh rasa rendah diri.
Sekian.

nah!saya hadiahkan video ini.


irbid,
9.19malam

4 comments:

  1. wahhh macam pakar motivasi kawen la...best2..spe bakal husband tu???

    ReplyDelete
  2. Hehe..belum jumpe lg la..that's my dream jer..klu x dpt xpela..

    ReplyDelete
  3. Hehe..belum jumpe lg la..that's my dream jer..klu x dpt xpela..

    ReplyDelete
  4. Hehe..belum jumpe lg la..that's my dream jer..klu x dpt xpela..

    ReplyDelete

Salju Sakura