Friday, February 3, 2012

JiwAku KosONg di KoTA itu

Tidak pernah terduga sudah pun menjejakkan kaki di sebuah kota yang menjadi impian ramai orang untuk bercuti di sana.Alhamdulillah Allah mengizinkan aku dan beberapa teman seperjuangan ku untuk menziarah ke bumi itu.

Sewaktu kali pertama aku menjejakkan kaki ke kota itu,hati ku mengucap syukur.Cantik sungguh bangunan-bangunan ini.Rumput-rumputnya yang hijau dan begitu menenangkan.Alhamdulillah,keindahan seperti ini tidak aku dapati di Jordan.

***
Dalam bas,aku duduk memandang dan mentadabbur alam.Sungguh indah.Ku buka sarung camera Samsung merah ku dan ku on kan dan menekan button movie dan ku rakam setiap keindahan alam yang sudah lama tidak ku temu.Kemudian itu,aku membuka penyejuk hati ku dan menyelak helaian demi helaian.Sehingga aku terjumpa satu ayat yang menyentak hatiku.Sepotong ayat dari surah al-baqarah ayat 218 yang bermaksud "sesungguhnya orang-orang yang beriman,dan orang orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah,mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah.Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang".

Termenung jauh aku seketika.Aku mengaku beriman kepada Allah tetapi sejauh manalah sangat pengorbanan aku kepadaNya.Aku mengharapkan rahmatNya tetapi sejauh mana beraninya aku berjihad dan bermandi darah di jalanNya.Fuhh,bernafas panjang aku.Bimbang kalau-kalau jaulah aku ini satu penghijrahan yang sia-sia.Lama aku termenung sehingga tidak langsung aku sedari mataku sudah rapat tertutup.Perjalanan yang agak panjang itu memaksa aku untuk melelapkan mata agak lama.

***
Alhamdulillah,moga tidurku menjadi ibadat.Aku tiba di kota itu.Kedatanganku dan teman-teman di sambut oleh seorang ukhti yang begitu suci tampak riak wajahnya.Dia berjalan agak laju mungkin sudah terbiasa dengan rentak langkah masyarakat di kota itu.Aku cuba mengikuti jejak langkah ukhti itu dengan laju namun masih berhati-hati dan agak tersekat pergerakan ku kerana hand luggage yang ku bawa.Aku pasrah.Dia membawa kami semua membeli kad oyster agar memudahkan pergerakan kami menaiki train dan bas untuk pergi ke destinasi yang telah disusun dalam tentatif.Setelah membeli kad oyster  kami bergerak menaiki train beramai-ramai.Ini kali kedua naik train,mula-mula dulu gayat sekarang dah seronok.Train ni sudah menjadi kenderaan wajib buat kami sepanjang berada di kota itu.Kami sampai di rumah ukhti itu dan membersihkan diri serta bersolat jama' taqdim.Selepas itu,kami keluar berjalan-jalan di sekitar kawasan beli belah untuk mencari souvenirs barang sedikit untuk kawan-kawan dan diri sendiri.Setelah puas membeli souvenirs kami pulang ke bayt wafaa' .Malam itu ada pengisian dari akhawati fillah  di sana.Mata kami semua agak berat malam itu.Ramai teman-teman seperjuanganku sudah 'syahid',cuma aku agak gagah sedikit kerana memang niat aku ke kota itu adalah untuk mendapatkan pengisian.Jadi aku gagahkan juga mata dan telingaku ini untuk mendengar apa yang dituturkan oleh akhawati.Setelah selesai pengisian malam itu kami semua tidur sementara menunggu hari esok untuk meneruskan tugas kami sebagai khalifah dan ubudiah.Dan keesokannya pula kami akan pergi ke destinasi yang menjadi kebanggaan rakyat dan pelancong-pelancong di situ.

***
Lama juga berada di sana.Aku pada mulanya sangat excited  bila sampai ke sana.Tapi tak sampai sejam aku sudah lemah.Jiwaku kosong.Ingin sekali aku menjerit tapi apakan daya kesejukan yang barangkali mencapai tahap negatif itu membantut niatku.Aku hanya fokus pada kesejukanku.Aku melihat teman-teman seperjalanan ku sibuk menangkap gambar.klik!klik!.Tapi aku hanya membisu.Jiwaku hambar.Aku lihat bangunan yang tersergam cukup indah tapi kosong.Aku mencuba untuk mencari makna di sebalik itu.Ces!sia-sia.Kosong!

Lama aku mendiamkan diri di sepanjang perjalanan.Aku hairan melihat betapa ramainya orang mahu ke kota ini.Sedangkan kota ini nothing.Saat itu aku benar-benar bersyukur kerana aku terpilih belajar di Jordan.Walaupun Jordan berpasir dan bangunannya tidak cantik,tapi masih punya tinggalan sejarah yang akanku kenang sampai bila-bila.Aku memaksa juga kaki ku berjalan namun aku terhenti pada satu bangunan yang lain.Nah!aku temui ini.Ini punca jiwaku kosong.Ya,tanda salib yang terpaku di setiap tiang-tiang dan menara-menara bangunan.Tetibe teringat pesanan ustaz,jangan pandang tanda salib nanti hati jadi gelap.Nah! Terima.Aku cepat-cepat berjalan dan mencurahkan segala perasaan yang ku alami tika itu kepadanya.Alhamdulillah lega sedikit.

Perjalanan seharian aku di kota itu benar-benar menyentakkan aku.Aku duduk di dalam train diam-diam sambil melihat gelagat masyarakat di kota itu sibuk dengan urusan masing-masing.Aku rasa betul kata hatiku.Kehidupan di kota ini memang sangat menguji tahap keimanan kita.Aku setuju kalau ada yang cakap iman kena kasi mantap sebelum datang sini.Boleh jadi je kita hanyut di kota ini kerana environment di sini cukup membuatkan kita mudah terpengaruh.Apatah lagi bacon di jual di mana-mana dan dijadikan favour makanan lagilah membantu menggelapkan hati kita.Memang ukhti-ukhti di sini mantap lah ikatan mereka dengan Allah.Sebab tu mereka still mantain di kota ini tapi masih mengekalkan imej islam dan mampu pula menyebarkan islam di kota ini.Kagum.

Jaulah kali ini betul-betul menguji tahap keimanan aku kepadaNya seperti yang telah Dia katakan dalam surah al-baqarah ayat 218.Semoga perjalanan yang kita hadapi dalam hidup kita sentiasa di redhai olehNya dan sentiasa membawa kepada peningkatan tahap iman kita.InsyaAllah.

irbid,
10.27pm

4 comments:

Salju Sakura