Monday, February 13, 2012

Ku TuLiS keRAna DIA

Semasa jaulah saya baru-baru ini bertemu kakak-kakak saya di sana,tersentak saya ketika mendengar bait-bait kata dari seorang ukhti iaitu kak muna.
''kalau bukan kerana Allah,aku takkan buat kerja ni!!''
Pada malam itu,semalaman saya tidak senang duduk.Berbagai persoalan bermain di minda saya.Saya memikirkan apa yang telah saya lakukan selama ini.Bukan soal saya tidak serious dengan kerja dakwah.Tapi soalnya,apa yang kononnya saya telah insaf dari melakukannya adakah benar-benar kerana Allah.fuhhh.
Saya berfikir di sana untuk betul-betul melakukan perubahan itu kerana Allah.Mungkin dulu saya bersedia  memutuskan hubungan itu kerana mungkin saya hanya sedar untuk sementara waktu sahaja.Tapi lama kelamaan saya hilang rasa sedar itu.Mungkin saya makin jauh dengan Allah.Walaupun mungkin betul saya tidak selalu menghubunginya,chatting dengannya,tapi saya masih menyimpan sedikit ruang untuknya dalam hati saya.Mungkin saya tidak selalu mengingatinya tapi saya tetap menyimpannya dalam hati saya.Walaupun sebenarnya saya still rasa bersalah ketika masih menghubunginya,tapi syaitan telah pun mengaburi pandangan saya serta membisik-bisik di telinga saya.
Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: “Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu, dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu”. Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: “Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat berat azab seksaNya”.-AL-ANFAL :48
Segala yang sepatutnya salah dirasakan saya benar belaka.hu.
Saya mencuba untuk tidak membalas mesejnya atau menekan button handset menelefonnya.Tapi saya sangat lemah untuk itu.

***
Bolehkah saya tidak mereply mesej awak?
Bolehkah saya buat tak tahu tentang awak?
Bolehkah saya menangguh dulu perasaan saya terhadap awak sehingga waktu yang ditetapkan?jika diizinkan.


Sebab saya buat semua ini kerana saya tidak tahu pengakhiran kisah kita.Saya sangat bimbang kita terbeban dengan dosa yang banyak.Bimbang di akhirat kelak,beratnya timbangan di sebelah kiri kita kerana dosa yang kita lakukan ini.

Saya tahu ini mungkin terlalu kejam tetapi lagi kejam kalau kita menjerumuskan diri kita ke lembah kehinaan.Tunggu sedikit masa sahaja lagi.Kalau betul serious percepatkanlah nikah walaupun tanpa  kenduri.Apa salah kalau buat berasingan dulu.Bukan bermaksud saya menggesa cuma saya mahu menjaga diri dan hati saya.

Jika masih menunggu saya,perbanyakkanlah doa dan istikharah agar penantian itu tidak sia-sia.Saya tidak mahu menghukum awak menunggu saya terlalu lama.Dan bukan juga saya punya kekasih hati lain,tapi saya lebih mencintai Allah dan saya rasa saya perlu buat sebegini kerana Dia.Saya tidak kisah kalau awak marah,kerana yang lebih ditakuti adalah kemurkaan Allah.Cukuplah apa yang telah lama kita lakukan.Hampir 5 tahun kita cuba pertahankan tetapi jika tidak diizinkan Allah bukankah itu sia-sia.Saya tahu awak membaca blog saya setiap hari sebab itu saya menulis ini supaya awak juga dapat kebaikan itu.Tapi janganlah berhenti dari membaca blog saya supaya awak sentiasa mendapat pesan dari saya.Supaya kita sama-sama menginsafi apa yang telah kita lakukan.Saya sedar,kerana hubungan saya dengan awak jugalah yang banyak membantu saya membuat perubahan ke arah yang lebih baik.Awak sangat baik,jadi saya tidak mahu merosakkan awak dengan apa yang telah kita lakukan.InsyaAllah kalau ada jodoh,kita akan bertemu jua.Ingat tak saya pernah berkata kepada awak "saya tidak akan berkahwin selagi awak belum berkahwin''.Itu mungkin dulu dan mungkin ia masih kekal sehingga sekarang.Saya belum pasti itu.Saya memberitahu awak kerana saya tidak mahu awak pelik kalau saya tidak melayan mesej awak.Biar awak fikir yang baik sahaja.Lagi pun kali terakhir awak melihat saya sebelum saya ke Jordan,jadi macam-macam boleh berlaku dalam tempoh itu.Dan mungkin awak akan berubah setelah melihat saya kembali.Mungkin.

Saya bersabar untuk penentuan dari Allah,harap awak juga begitu.Saya akan pulang dalam masa beberapa bulan sahaja lagi.Jika mahu menunggu saya silakan.Saya masih mengingati janji itu.Maafkan saya.


nukilan rasa bersalah,
4.18pm
jordan.

3 comments:

  1. bgus la dia tahu yg enti masih sruh die tggu..kalau yg tibe2 pergi tu yg susah..

    ReplyDelete
  2. he....ana takde lah kejam sgt...nk lari n diam camtu..n takde lah kejam sgt nk suh dy tunggu terlalu lame...ikut pada ketentuan qada' dan qadar Allah...kalau jodoh ana dgn dia insyaAllah sampai lah kad jemputan d rumah enta..this is a heavy matter yg ana wat..perlu ketabahan..tp once u buat kerana Allah,it will make easy for us...do something only becoz of Allah...k..

    ReplyDelete

Salju Sakura