Sunday, March 9, 2014

RiSiK MeRiSik

Perkataan kalau ulang berkali di bibir lama-lama menjadi doa jua.Begitu jua dengan mulut aku ni yang ikut suka nak cakap apa.Mulut masin juga aku ni.
Baru-baru ni,my kezen kahwin,so aku antara orang penting jugalah dalam majlis tu.Mana tidaknya,dari urusan dapur sehinggalah ke pintu rumah aku uruskan.Tema majlis pada hari itu ialah pink belacan.Warnanya macam mana pun aku tak tahu.
nak dijadikan cerita,sebagai orang penting aku pun perlu memakai baju mengikut kesesuaian tema.Aku sempat cakap pada mak aku,
   
                       "kena pakai cantik-cantik ni mak,jodoh kan ada di mana-mana,manalah tahu                                     jumpa sorang   dua...."

disebabkan kata-kata aku itulah,terjadinya inseiden yang tidak diduga.Bertanggal 8 Mac 2014,sebuah kereta gen2 hitam mewah memasuki perkarangan rumahku.Tetamu yang tidak diduga iaitu dua pupu emakku datang,ku katakan namanya pakcik zaaba bersama-sama isteri dan 3 orang anak-anaknya.Pada mulanya aku tak syak apa-apa pun tentang kehadiran mereka ke pondok usangku itu walhalnya boleh saja aku meraguinya sementelah mereka tak pernah datang ke rumahku.Aku melayan mereka seperti biasa.
Sedang asyik aku menggoreng keropok yang baru ku beli dari terengganu untuk dijadikan santapan mereka, tiba-tiba abahku memanggilku di dapur,katanya pakcik zaaba panggil.Aku yang agak berat hati dan malas-malas menurut sahaja bontot abahku menuju ke ruang tamu.Pak cik zaaba terus bertanya padaku yang ketika itu sedang malas-malas duduk di atas sofa.

                      " bila nak makan nasi minyak..",seloroh pakcik zaaba dalam air muka yang                                           bergurau tapi      ledakan hati yang serius.

                          "kedai tak bukak lagi ni nak makan nasi minyak..",jawab aku juga berseloroh                              kerana ku   dia juga bergurau.Kata-kataku disambut tawa ramai yang ada.

                          "serius la ni,bila nak makan nasi minyak....",dia mula berdiri sambil                                              memegang handphone. aku rasa seperti berada di sesi photoshoot.

                         "pakcik awak ni berkenan kat awak",tiba-tiba isterinya bersuara.Aku yang                                    ketika itu hanya    senyum tak berkata apa-apa.Kaget sebab baru faham                                     soalan-soalan itu.

Aku hanya berdiam diri di atas sofa sambil mendengar pakcik zaaba dan isterinya menceritakan perihal anak sulungnya.Aku kenal anaknya,senior aku sewaktu di sekolah menengah.Aku senyum dan sesekali memandang emakku yang sudah kegelisahan.Tak tahu nak bagi jawapan apa.Kerana jawapan diperlukan segera saat itu.

                          "Pakcik dan makcik nak tanda awak ni untuk anak sulung kami.Kami dah                                            berkenan kat   awak masa kenduri hari itu..."

Aku yang mendengar terus membulatkan mata.Seakan tak percaya,kata-kataku menjadi kenyataan.Nah, memang jodoh di mana-mana lah jawabnya ni.Ibu bapaku meminta tempoh dengan mereka untuk berfikir. Hati aku kosong.Tak tahu suka atau tidak dengan kejadian itu.

Yang menyukarkan aku membuat keputusan ialah kerana aku sudah ada seseorang yang aku sedang berkawan.Tetapi menjadi masalah sebab aku tak tahu bagaimana pengakhiran hubungan kami.Sebab tu lah jadi payah nak buat keputusan.Begitu juga alasan yang sama diberikan ibu bapaku.Bimbang kalau ditunggu orang jauh,hubungan tak menjadi.Sudah ditolak pinangan orang,bimbang tiada lagi yang datang meminang. Semua jadi tak menentu.Terlalu cepat kurasakan.Tak pernah tercatat dalam diari kehidupanku berlaku risikan terhadapku.Haru juga.

Buat masa ini,keputusan ku serahkan pada ibu bapaku.Moga Allah membantu.

   sambil aku berdoa semoga senior aku tu tak suka aku dan tolak pilihan mak ayah dia heh

ok,doakan yang terbaik buat saya.Semoga mendapat petunjuk yang betul.Aamiin

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura