Thursday, January 31, 2013

budak ADAB (Agen DAri Bank) - episod 1

Malam yang sungguh sayu.Entah kenapa malam ini tidak seperti malam-malam kelmarin.Dada rasa berdebar,jantung terasa pantas berlari.

10 minit sebelum

"Apa khabar agaknya kawan-kawanku di sana?"

Aku membuka profile mereka,di mulakan dengan facebook si A.Aku hanya melihat status si A yang terpalit beberapa nama temanku sahaja.Pada mulanya,aku berlagak tenang,iya,apa yang perlu dihairankan,mereka teman rapat.Kemudian aku membuka facebook si B,juga begitu.Hampir ke semua facebook teman-temanku kubuka.Hanya ada beberapa nama di ulang dalam setiap facebook teman-temanku.Masih ada beberapa nama yang tidak di sentuh.Ke mana mereka menghilang.Apakah tidak punya teman?

Aku cuba memahami keadaan.Ku buka profile ku.Juga ku lihat,hanya nama-nama teman rapatku yang sama seperti yang diulang-ulang dalam facebook sebahagian temanku.Aku jadi kaget.Aku mencari punca di sebalik keterasingan itu.Kami ada 18 orang,tetapi mengapa hanya ada 10 nama sahaja yang biasa ditag di facebook kami.Ke mana 8 lagi?


lebih setahun yang lalu....

Ku kira,rindu itu akan menggamit tatkala diri berjauhan.Tatkala kita bertemu hanya di medan ilmu,kemudian terpisah antara dua pagar.Di saat itu,ku lihat ada yang pulang ke teratak secara berkumpulan dan ada yang hanya pulang sendirian.Ku kira itu akan menambah rasa kasih antara kami.
Aku juga menjadi kepikiran,apakah rumah-rumah yang menjadi teduhan kita dari musim yang silih berganti itu adalah pemisah antara kita?
Aku jadi pusing.Apakah teman-teman yang mendamba kasih di dalam teratak yang sama itu pemisah antara tembok yang telah kita bina sejak empat tahun itu?
Aku jadi enggak tahu mahu digambarin seperti apa lagi.Setelah kita berusaha mengharungi semua kepincangan yang terjadi antara kita,akhirnya kita sendiri yang menghancurkannya sekali lagi.

Beberapa bulan yang lalu...

"Sampai Malaysia nanti jangan lupa calling2,jangan loss contact."

Entah.
Entah mengapa baru sehari kembali ke tanah air aku juga sudah tidak mengingati siapa-siapa lagi yang pernah ku kenali empat tahun dulu.Aku tumpahkan segala perasaan rindu kepada kerabat-kerabat aku.Aku pasti mereka juga sama.
Setelah rindu bertamu,kami harus fokus pada masa depan.Sudah pasti mengorbankan beberapa keutamaan agar misi mencapai kejayaan itu lebih terarah.

Mengorbankan masa-masa bersama keluarga?Oh tidak?Mereka yang banyak berkorban sejak kami lahir hingga kami sudah berjaya mengenggam segulung ijazah.Mana mungkin mereka harus kami korbankan.

Teman lelaki kami?Oh tidak?Dia yang banyak memberi sokongan kepada kami.Dan dengan usia sebegini,kami mungkin susah untuk mencari lelaki sebaik mereka yang sanggup menunggu kami dan menghabiskan masanya untuk kami.Kalau dia pergi,kami sudah tidak punya siapa-siapa untuk dicintai.

Akhirnya,kami memilih teman sebagai kos lepasnya.Kerana kami percaya sejauh mana pun kami meninggalkan teman-teman kami,kami pasti akan bertemu kembali.Walaupun mungkin selepas 10 tahun,kami akan bertemu di shopping complex,kami tetap akan bertanya khabar dan memeluk tubuh teman-teman kami itu seeratnya.
Jika kami memilih ibu bapa kami,tentu sahaja mereka tidak akan maafkan kami sampai bila-bila.
Jika kami memilih teman lelaki kami,pasti kami akan menyembunyikan diri jika terlihat si dia dari jauh.
Oleh itu,kami memilih teman sebagai korban untuk dilupakan buat seketika.Itu kerana kami percaya kami akan bertemu kembali.

ADAKAH ITU PUNCANYA KITA BERTEMAN?

Hanya untuk mengisi ruang tatkala kosong dan di akhirnya menjadi korban untuk sebuah kejayaan.
Bukankah firasat sebuah persahabatan itu,bersama-sama susah dan senang dan jangan pula dilupakan?


Aku mengeluh seakan mendengus.
Berat sungguh perasaan yang sudah lama kuabaikan.
Aku berharap,aku dan mereka akan berteman hingga ke syurga.
Aku berharap,kami sentiasa mencalit nama-nama antara kami di laman muka buku kami.
Aku berharap,bukan rumah-rumah itu menjadi pemisah antara kami.

Setiap tahun aku mendengar temanku ini berkata,
"Jika ditakdirkan kita sempat merasa tua,alangkah seronoknya dapat berkumpul di rumah orang tua bersama-sama."
Bunyi seakan kelakar,tetapi itulah impian kami untuk setia bersama hingga hujung nyawa.

Aku berharap,persahabatan kita adalah yang terindah.Bermaafan antara kita kerana kita saling melupakan.




........
kecewa dengan tingkah sendiri
2.00am
teratak usang

No comments:

Post a Comment

Salju Sakura